Letní horka a zimní mrazy: Jak se starat o autobaterii po celý rok

Každý řidič ví, že zima představuje pro autobaterie velkou zátěž. Málokdo si však uvědomuje, že také letní horka jsou rizikem pro autobaterii.

Při teplotách okolo 30 stupňů se autobaterie vybíjí zhruba dvakrát rychleji než při ideální teplotě okolo 20 stupňů. Nejvíce trpí baterie během dlouhodobého stání na horku, například při dovolené u moře, kdy je auto odstavené na několik týdnů. Ale i u nás se setkáváme s tropickými dny. Kvůli vysokým teplotám dochází k nadměrnému samovybíjení, což vede k sulfataci desek a následné ztrátě kapacity baterie.

Abychom ochránili autobaterii, neměli bychom nechávat auto dlouhodobě nepoužívané na přímém slunci. Je dobré občas s autem vyjet na delší cestu, ideálně kolem 50–60 km, aby se baterie dostatečně nabila. Při delším stání je vhodné najít místo, kde auto není vystaveno přímému slunečnímu záření po celý den.

Velká vedra zrychlují samovybíjení autobaterie, což postupně snižuje i její kapacitu, a to se nejčastěji projeví až v zimě, kdy auto nenastartuje. Doporučujeme proto kontrolovat stav nabití baterie nejen před zimou, ale i v létě, zvláště během extrémních veder. V těchto dnech máme často zapnuté klimatizace a další komfortní systémy, které běží i při nízkých otáčkách motoru, což může autobaterii škodit.